Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie is voor iedereen die een website beheerd essentieel, als je tenminste wilt dat je goed gevonden gaat worden in Google. Wat is zoekmachine optimalisatie ook wel SEO genoemd nu eigenlijk ? Als je zoekmachine optimalisatie op de juiste manier toepast dan zul je daar zeker de vruchten van plukken. Maar hoe pas je SEO nu op de juiste manier toe ? Wij zullen je in dit artikel een aardig eind op weg proberen te helpen, nu is het wel zo dat als je aan 30 verschillende seo-experts vraagt waar je op moet letten bij zoekmachine optimalisatie je 30 verschillende antwoorden zult krijgen.

Stel je hebt een website (laten) bouwen, dit kan een commerciële, hobby of een website voor bv de voetbalvereniging zijn, het maakt niet uit wat voor website je beheerd over één ding zullen we het eens zijn je wilt dat je website gevonden gaat worden in de belangrijkste zoekmachine, namelijk in Google.

Content is King

Zoekmachine OptimalisatieIets waar Google blij van wordt dat is content, hoe meer webteksten hoe beter zul je denken, en dat is eigenlijk ook wel waar. Maar Google wil weten waar jouw website over gaat en dit kan je alleen doen door goede webteksten te schrijven, over het onderwerp of product waar jouw site over gaat.

Een groot verschil tussen een product online proberen te verkopen of rechtstreeks aan klanten is dat je je veel meer moet kunnen indenken in de potentiële klanten en met welke woorden ze zullen proberen het juiste product op het internet te vinden. Je zult dus moeten inspelen op de zoekopdrachten van jouw potentiële klanten en voor dat je teksten gaat schrijven Keyword Research moeten uitvoeren, Google heeft hiervoor speciaal een keyword-tool ontwikkeld. Iets wat je overigens niet moet doen is schijven voor de zoekmachines, schijf altijd voor je bezoekers! Je maakt de website voor je bezoekers en potentiële klanten en niet voor Google. Overdrijf dus ook niet met de door jou uitgekozen zoekwoorden.

Techniek zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine OptimalisatieEen punt waar we niet al te diep op in zullen gaan is de techniek achter de website, Google houdt namelijk niet van Flash, Javascript, Frames, Robots.txt, redirects enzovoort, probeer deze technieken dus ook zo veel mogelijk te vermijden als je een website gaat maken en aan zoekmachine optimalisatie wilt doen. Zelf vind ik WordPress een ideaal CMS om een website in te bouwen en zodra deze online is zoekmachine optimalisatie toe te passen, de techniek achter WordPress is zoekmachine-vriendelijk en er zijn vele plug-ins beschikbaar die jouw website kunnen helpen om beter gevonden te worden in Google.

Kwalitatieve inkomende links

Kwalitatieve inkomende links zijn cruciaal voor een goede ranking binnen Google, maar het verkrijgen van deze links is niet zo makkelijk als je op voorhand zou denken. Je kunt kwalitatieve links verkrijgen door bijvoorbeeld goede artikelen te publiceren en hopen dat andere website-beheerders een link willen opnemen in een door hun geschreven artikel naar het artikel op jouw website, dus mocht je na het lezen van dit artikel ons een plezier willen doen, plaats een linkje vanaf jouw website 😉

Een andere manier om inkomende links te krijgen is om andere webmasters aan te schrijven om een linkruil aan te gaan, je plaatst hierbij een link van de andere site op jouw site en dat doet de andere website-beheerder ook naar jouw website, zorg er hier wel voor dat de websites in dezelfde categorie vallen, een website over auto’s heeft niet veel aan links van een website over huisdieren.

Update je website regelmatig

Google is ook gek op websites die regelmatig nieuwe content aanbieden, als je eenmaal in Google staat is het belangrijk om jouw website ook up-to-date te houden om zo jouw positie binnen Google te handhaven. Probeer hierbij 5 tot 8 nieuwe pagina’s of berichten per maand aan je website toe te voegen, doe je dit namelijk niet dan zul je snel ingehaald worden door je concurrenten die wel regelmatig met nieuwe content komen.

SEO-tools

Als je jouw website hoger wilt laten ranken in Google is het belangrijk om met de volgende tools aan de slag te gaan, je wilt natuurlijk weten of de energie die je gestoken hebt in zoekmachine optimalisatie ook resultaat oplevert, daar zijn enkele handige tools voor ontwikkeld.

Google Analytics

Je zult eerst een account moeten aanmaken bij Google, als je dit gedaan hebt kan je gebruik maken van de verschillende webmaster-tools van Google zo is er een tool (Analytics) om jouw bezoekers te meten. Door middel van een stukje code op jouw site te plaatsen kan Google precies bijhouden hoeveel bezoekers erop jouw site komen en waar ze vandaag komen maar wat heel belangrijke informatie is, is welke zoekwoorden hebben ze ingetypt om op jouw website terecht te komen.

Webmasterhulp-programma’s

Een tool die je van heel veel informatie kan voorzien is “Google’s webmasterhulp-programma” je kunt hier jouw website aanmelden. Als je jouw website hebt aangemeld dan is het belangrijk dat je de sitemap laat indexeren, Google kan hierdoor snel en precies bijhouden wat er op jouw website gewijzigd is en dit aanpassen in de database van Google, zo zorg je ervoor dat nieuwe berichten of pagina’s snel geindexeerd zullen worden.

Er zijn nog vele zoekmachine optimalisatie tips, deze zullen wij in een ander artikel behandelen, enkele tips die daarin vermeld worden zijn,

  • Let op de Title van je pagina’s
  • Hoe belangrijk zijn headers
  • Gebruik H1 en H2 tags in je teksten
  • Social media en SEO

close

Hulp nodig ?: Als je de zoekmachine optimalisatie uit handen wilt geven, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

Tagged: , , , ,

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *